O kursie:
Kurs Terapia Ręki I i II stopnia – jest autorskim szkoleniem Wioletty Bartkiewicz i Anety Giczewskiej, skierowanym do logopedów, fizjoterapeutów, pedagogów specjalnych, terapeutów zajmujących się wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz osób pracujących z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Podstawą programu PTR © jest traktowanie trudności dziecka w zakresie małej motoryki jako problemu tkwiącego w całym rozwoju psychoruchowym dziecka. Oznacza to, że pracując nad trudnościami manualnymi dziecka skupiamy się na funkcjonowaniu całego ciała, nie tylko dłoni czy ręki.
Ukończenie kursu Terapia Ręki I i II stopnia (Funkcjonalne podejście do rozwoju małej motoryki PTR©) uprawnia do:
1. Prowadzenia zajęć terapii ręki wg programu PTR©;
2. Dokonywania diagnozy zaburzeń małej motoryki w oparciu o arkusz obserwacji PTR©;
3. Konstruowania programów terapeutycznych wg koncepcji PTR© dla dzieci i młodzieży z wyzwaniami rozwojowymi;
Jesteśmy Niepublicznym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli i posiadamy Akredytację MEN
Wymagania wstępne: Uczestnikami szkolenia mogą być osoby posiadające przygotowanie pedagogiczne będący terapeutami pedagogicznymi, pedagogami specjalnymi, fizjoterapeutami, logopedami, specjalistami wczesnego wspomagania.
Terminy:
16.11. 2024 r. (sobota) 09:00-17:00
17.11 2024 r. (niedziela) 09:00-17:00
Czas trwania:
Łącznie: 32 godziny dydaktyczne widniejąca na zaświadczeniu, obejmuje:
Pracę na szkoleniu: 20 godz. dydaktycznych
Pracę własną uczestnika: doskonalenie indywidualne Uczestnika, poszerzające nabytą wiedzę i umiejętności, na materiale dostępnym na platformie szkoleniowej oraz w materiałach szkoleniowych
Czas trwania: 12 godz. dydaktycznych
Cena: 1150 zł/os
Zaliczka: 350 zł
Płatna do 7 dni roboczych od zapisu na kurs. Nie obowiązuję w przypadku zgłoszenia płatności przelewem przez placówkę.
Reszta kwoty za szkolenie płatna do 10.11.2024 r.
Płatności należy dokonywać na konto:
Publisher-Innowacje
43-440 Goleszów ul. Ustrońska 24
Bank Spółdzielczy Cieszyn o/Goleszów 86 8113 1020 2002 0176 5359 0001
Tytułem : nazwa szkolenia + dopłata+ imię i nazwisko
Wszystkie informacje o warunkach płatności i uczestnictwa w REGULAMINIE
Cena kursu obejmuje:
- Materiały szkoleniowe w formie papierowej lub plik PDF
- Autorski Arkusz obserwacji motoryki dziecka (PDF)
- Kwestionariusz wywiadu dla rodziców (PDF)
- Instruktaż masażu sensorycznego rąk (PDF)
- Segregator terapeuty
- Dostęp do platformy szkoleniowej (na okres 12 miesięcy) – przykładowe filmy z zabawami, materiały pdf, scenariusze zajęć.
- Zaświadczenie/a potwierdzające nabycie przez uczestnika wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia diagnozy i terapii ręki według programu PTR©.
Program kursu Terapia Ręki PTR I i II stopnia:
1. Podstawowe założenia Programu terapii ręki PTR.
2. Funkcja jako podstawowy cel usprawniania małej motoryki.
3. Zasady konstruowania celów terapii ręki.
– Główne cele terapeutyczne.
– Precyzowanie kierunku pracy i określanie celów szczegółowych.
– Omówienie zasad w ustalaniu celów pracy z pacjentem/uczniem.
4. Schemat jednostki terapeutycznej i przebiegu procesu terapeutycznego (etapy terapii).
– Zasady i czas trwania terapii.
– Formy terapii.
5. Wpływ pozycji dziecka na sprawność ręki.
– Zapewnianie właściwej postawy podczas pisania.
– Analiza środowiska pracy dziecka: krzesło, stół, ułożenie zeszytu.
6. Zarys anatomii i fizjologii ręki.
7. Rozwój psychomotoryczny dziecka.
– Wpływ napięcia mięśniowego na rozwój małej motoryki– Kontrola posturalna, a funkcje ręki.
– Stabilizacja centralna- przykłady ćwiczeń
– Rozwój chwytu, manipulacji, koordynacji oko-ręka.
– Zaburzenia napięcia mięśniowego i kontroli postawy oraz ich znaczenie dla prawidłowej funkcji ręki u dzieci z zaburzeniami funkcji OUN. Sposoby pozycjonowania dziecka, bezpieczne zmiany pozycji, przygotowanie dziecka z zaburzeniami napięcia mięśniowego do aktywności w pozycji siedzącej.
8. Diagnoza zaburzeń małej motoryki – Ocena sprawności motorycznej dziecka.
– Prezentacja autorskiego narzędzia diagnostycznego: Arkusz obserwacji zaburzeń małej motoryki©.
9. Dysfunkcje procesów integracji sensorycznej oraz ich wpływ na rozwój manualny i grafomotoryczny.
– Analiza oddziaływania zaburzeń integracji sensorycznej na praksję ręki
– Somatognozja i orientacja przestrzenna.
10. Rozwój funkcji precyzyjnych i grafomotorycznych
– czynniki warunkujące rozwój umiejętności grafomotorycznych.
11. Omówienie zabaw i ćwiczeń precyzyjnych przygotowujących do funkcji grafomotorycznych, samoobsługowych i komunikacji.
12. Techniki i ćwiczenia wspomagające naukę pisania. Przykłady zindywidualizowanych zabaw i ćwiczeń w zależności od potrzeb motorycznych.
13. Samoobsługa jako cel zajęć terapii ręki
– Zasady wprowadzania i automatyzacji umiejętności ubierania.
14. Zasady wprowadzania ćwiczeń i zabaw u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
15. Prezentacja wybranych metod, ćwiczeń, zabaw i technik wykorzystywanych w terapii ręki.
– Przykładowe pomoce i zabawki wykorzystywane w pracy z dziećmi z głębszą niepełnosprawnością ruchową i intelektualną.
16. Omówienie zasad konstruowania programu terapii.
17. Omówienie zasad współpracy z opiekunami dziecka
18. Masaż sensoryczny rąk© – warsztat praktyczny.
– Instruktaż masażu
– Rola masażu w procesie terapeutycznym.
19. Prezentacja materiałów filmowych
– Przykłady zabaw i zabawek do terapii ręki wykonanych samodzielnie.
– Przykładowa terapia- dziecko z Zespołem Downa.
Prowadzenie:
szkolenie prowadzą autorki Programu Terapii Ręki – Wioletta Bartkiewicz i Aneta Giczewska. Są one również autorkami i współautorkami książek oraz wielu publikacji w czasopismach branżowych i popularnonaukowych. W szczególności dwóch książek z zakresu szkolenia i terapii w zakresie terapii ręki: “Terapia Ręki w praktyce” i “Terapia ręki”
Aneta Giczewska – Magister fizjoterapii, terapeuta NDT-Bobath, pedagog specjalny. Absolwentka Wydziału Rehabilitacji Ruchowej na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Ukończyła podyplomowe studia z zakresu „Oligofrenopedagogiki” i „Wychowania przedszkolnego z terapią zaburzeń rozwojowych”. Przez 5 lat pracowała jako fizjoterapeuta w ośrodku rehabilitacyjnym dla dzieci z MPD przy wrocławskim Stowarzyszeniu „Ostoja”. Obecnie prowadzi zajęcia rehabilitacji ruchowej w przedszkolu integracyjnym w Warszawie. Jest autorką wielu publikacji na temat rozwoju i jego zaburzeń u dzieci.
Wioletta Bartkiewicz – Magister psychologii, terapeuta Integracji Sensorycznej II stopnia, od lat zajmuje się dogoterapią. Swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe zdobyła głownie dzięki współpracy z instytucjami pozarządowymi takimi jak: świetlice socjoterapeutyczne oraz fundacje. Przez kilka ostatnich lat współpracowała z Fundacją Przyjaciel.
W ramach współpracy tworzyła i prowadziła zajęcia dogoterapii, a także kursy dla osób zainteresowanych tą tematyką. Jest także współautorem książki poświęconej animaloterapii pt. „Czy zwierzęta potrafią leczyć?”. Doświadczenie zawodowe zdobyła również jako psycholog w Przedszkolu Specjalnym nr 245 w Warszawie. Jest w zespole redakcyjnym dwumiesięcznika Przyjaciel – czasopisma poświęconego problemom rodziców dzieci niepełnosprawnych.
Zapraszamy do zapoznania się również z pozostałą naszą ofertą szkoleniową i wejście >>> TUTAJ
Znajdziecie tam wszystkie nasze propozycje szkoleń on-line.
Polub też nasz fanpage i bądź na bieżąco z naszymi nowościami szkoleniowymi.